Deze maand waren er opnieuw enkele verhalen die onze aandacht trokken: problemen in de leveringsketen in de Belgische schrijnwerkerij sector, een nieuwe VR-headset voor veiligheidscontroles op het terrein, Volvo dat elektrische vrachtwagens uittest in een Zwitserse kalksteengroeve en ‘s werelds allereerste verticale bos in het centrum van Milaan.
Het zijn drukke tijden voor schrijnwerkers en interieurarchitecten in Vlaanderen. De bestellingen lopen binnen en ze hebben zelfs meer werk dan vóór de corona crisis. Maar daar houdt het goede nieuws op. Een recent onderzoek van de Bouwunie, de Vlaamse vakvereniging voor kleine en middelgrote ondernemingen in de bouwsector, onthulde dat schrijnwerkers met steeds meer frustraties af te rekenen krijgen.
Daar zijn twee grote redenen voor: enerzijds hebben ze te weinig personeel om alle opdrachten te kunnen uitvoeren en anderzijds kampen ze met leveringsproblemen, met beperkte voorraden, langere leveringstijden, hogere prijzen en langere deadlines tot gevolg. Lees hier het volledige verhaal.
Nooit waren veiligheid, gezondheid en beveiliging op de werf zo belangrijk als vandaag. Maar tegelijk maken covid gerelateerde verplaatsingsbeperkingen controles ter plaatse moeilijker. De samenwerking tussen de geotechnische groep Soletanche Bachy en extended reality platform SimplyVideo kwam met een oplossing voor dat probleem: RealWear Assisted Reality-headsets.
De headsets maken het inspecteurs mogelijk om werven te bezoeken; niet fysiek maar in een realistische virtuele omgeving. Ieder toestel is voorzien van een microfoon, een scherm en luidsprekers om volledig handsfree te kunnen werken. Lees er hier meer over.
Elektrische voertuigen in steengroeves? Een Zwitsers-Zweeds partnership werkt eraan. Volvo Autonomous Solutions en leverancier van bouwmaterialen Holcim Zwitserland hebben de handen in elkaar geslagen om autonome elektrische vrachtwagens te testen en te ontwikkelen. Een kalksteengroeve van Holcim in het Zwitserse Siggenthal werd gekozen om de elektrische vrachtwagens uit te testen. Die zijn stiller, duurzamer en veiliger dan de klassieke voertuigen.
“Dit project bewijst dat duurzaam transport commercieel leefbaar is door de technologische ontwikkelingen op het vlak van connectiviteit, automatisering en elektrificatie te combineren”, aldus Nils Jaeger, SEO van Volvo Autonomous Solutions. Ook zijn Zwitserse collega Simon Kronenberg ziet het project helemaal zitten en benadrukt dat het een nieuwe stap voorwaarts betekent in het streven naar de duurzaamheidsdoelstellingen van Holcim. Lees hier het volledige verhaal.
Bosco Verticale is de naam van twee bijzondere woontorens in het centrum van de Milanese buurt Porta Nuova. Tegen de torens groeien ruim 21.000 bomen, struiken en planten. We kunnen hier dus terecht spreken over het eerste verticale bos ter wereld. De bomen zetten per jaar zo’n 20.000 kilo CO2 om in zuurstof én vormen een natuurlijke bescherming tegen de geluidspollutie van het verkeer op de grond. De twee torens zijn ook volledig zelfvoorzienend: zonnepanelen leveren hernieuwbare energie en afvalwater wordt gefilterd om de planten te bewateren. Zijn inspiratie voor dit project haalde architect Stefano Boeri uit zijn eigen jeugd en meer bepaald uit een Italiaans boek dat hij ooit als kind las. Dat vertelde het verhaal van een jongen die zijn gezin achterlaat om in een bos te gaan wonen. Decennia later zette Boeri het verhaal om in werkelijkheid. Lees hier het volledige verhaal.